ARTYKUŁ | 22 październik 2020
Długość artykułu w minutach: 4

CUD Ciało

Jak możesz w prosty sposób zapamiętać jak o siebie dbać każdego dnia?
– Każdego dnia zrób coś dla Ciała, Umysłu i Duszy.

Mamy jesień i moment, kiedy trudniej nam jest dbać o swoje ciało i na tym chcę się dzisiaj skupić – wcześnie robi się ciemno, jest zimno i mokro. Aż kusi, żeby siedzieć w domu i sobie odpuścić. Jak dołożymy do tego pandemię i jej konsekwencje, to jeszcze trudniej nam jest zadbać o siebie na poziomie fizycznym – bycie poza domem jest utrudnione, mniejszy jest dostęp do ośrodków kultury, sztuki, rozrywki i fitnessu.

Im bardziej jest to trudne, tym bardziej zadbaj o to, żeby się ruszać. Połączenie tych dwóch czynników – jesień, covid-19 – ma duże szanse obniżyć Twój nastrój i motywację, zabrać Twoją naturalną energię, spowodować negatywne myśli i pesymizm, przypomnieć o starych, zaległych, smutnych sprawach i relacjach.

Dlatego szczególnie teraz, jest to szczególnie ważne, żeby codziennie zrobić coś dla swojego ciała.

Korzyści i powody, aby rozpocząć systematyczne ćwiczenia

Systematyczne ćwiczenia mają bezpośredni wpływ na zmniejszanie lęku, ponieważ powodują:
  • Zmniejszenie napięcia mięśni szkieletowych, które odpowiadają za uczucie ,,spięcia”;
  • Przyśpieszenie metabolizowania nadmiaru adrenaliny i tyroksyny, których obecność w krwiobiegu podtrzymuje stan wzbudzenia i czujności;
  • Rozładowanie uwięzionej frustracji, która może zaostrzać reakcje fobiczne lub napady paniki.
Do ogólnych fizjologicznych korzyści należą:
  • Większe utlenowanie krwi i mózgu, co zwiększa czujność i koncentrację;
  • Stymulacja wytwarzania endorfin, naturalnych substancji, które przypominają morfinę – poprawiają samopoczucie;
  • Obniżenie pH krwi, co zwiększa poziom energii;
  • Poprawa krążenia;
  • Poprawia trawienia i wykorzystania pożywienia;
  • Poprawa wydalania;
  • Obniżenie poziomu cholesterolu;
  • Obniżenie ciśnienia krwi;
  • Spadek masy ciała i obniżenie łaknienia;
  • Poprawa regulacji stężenia cukru we krwi.
Tym korzystnym zmianom somatycznym towarzyszą zmiany psychologiczne:
1. Poprawa samopoczucia;
2. Zmniejszenie zależności od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych;
3. Zmniejszenie bezsenności;
4. Poprawa koncentracji i pamięci;
5. Zmniejszenie depresji;
6. Wzrost poczucia własnej wartości;
7. Zmniejszenie lęku.

Czego więcej nam trzeba w dobie koronawirusa na jesień?!

Dobra wiadomość jest taka, że możesz wybrać taką formę ruchu, która ,,mieści Ci się w głowie”. To ma być coś, co zrobisz codziennie z łatwością, lekkością i przyjemnością oraz będziesz o tym pamiętać. Jak wybierzesz trening zbyt ambitny, wytrzymasz dwa tygodnie i będzie po zawodach. Właśnie o to chodzi, że to ma nie!być ambitne, masz to robić nie! po to, żeby pokazać lub udowodnić komuś coś (sobie, kolegom, rodzicom, byłej partnerce), masz czuć lekkie poruszenie, a nie! padać z nóg i męczyć się z zakwasami. Chodzi o to, żeby to robić codziennie, przez lata i naturalnie włączyć do swojego życia na stałe, a nie rzucić jak tylko minie umówiony okres czasu.
Poszukaj aktywności, która jest Twoja:
  • Bieganie
  • Spacer
  • Chodzenie z kijkami
  • Pływanie
  • Jazda na rowerze
  • TBC
  • Trening obwodowy
  • Yoga
  • Taniec
Poszukaj czynności, która jest łatwo dostępna dla Ciebie, szczególnie teraz w czasach koronawirusa – w domu, blisko domu, łatwy i krótki dojazd, możliwość parkowania. Sprawdź, które miejsce działa, a które zostało zamknięte. Ćwiczenia mają być dostępne w godzinach, w których Ty nie jesteś w pracy – dobrze sprawdzają się treningi prowadzone on-line, bieganie w okolicznym parku lub lesie, możesz ćwiczyć kiedy masz czas wolny od pracy, w ciągu dnia, kiedy chcesz. Istotnym aspektem są finanse – wybierz taką formę, która jest dla Ciebie dostępna finansowo, wykupienie trzech treningów i rezygnacja z przyczyn finansowych, nie rozwiązuje sprawy.

To może być ,,zwykły” trening, na przykład: gdy masz w pracy przerwę, wyjdź na spacer i szybkim krokiem maszeruj przez 20 minut. Nie zawsze można to zrobić w trakcie pracy, ale można przed lub po. Idź do pracy lub wracaj na pieszo, jedź rowerem. I tak, wiem, co piszę, zrób to właśnie jesienią. Zadbaj, żeby rozpocząć łagodnie, ubieraj się i nie forsuj, ale, na przykład chodzić, można cały rok. W ogóle najprostszą formą jest chodzenie – możesz to zrobić zawsze i wszędzie, nic Cię nie kosztuje, nie wymaga specjalnego stroju czy sprzętu, nie musisz się do tego przebierać (wyjątek – dobre buty), a to zmniejsza ilość wymówek.

Wybierz taką formę aktywności, do której jest mało wymagań (wymówek), do której nie zmuszasz się i możesz ją zrobić, tak po prostu. Co ważne przeznacz na nią 20 minut, ale codziennie. 20 minut czasu masz zawsze, na pewno. To mało, nie da spektakularnych efektów, natychmiast, ale w perspektywie roku, to sukces. Pomyśl o perspektywie 2 – 5 lat…

Proponuję wymyślić wersję minimum i jak Ci się bardzo nie chce, to zrobić to minimum i już. Powołaj się rozmawiając z sobą, na umowę ze sobą, dotrzymywanie słowa i zasadę: bez oceniania, bez obwiniania, bez usprawiedliwiania. Minimum, jak wskazuje nazwa, ma być minimalne i do zrobienia nawet w dużym ,,nie chce mi się”. A zrobienie minimum, to bardzo dużo, bo wykonujesz wysiłek, a ruch działa i chcesz czy nie, zachodzą procesy, o których pisałam powyżej, a poza tym wyrabia się tak cenny dla podświadomości nawyk. Potem ciało będzie samo wołać, żeby się ruszyć i mimowolnie będziesz pamiętać. Ani się spostrzeżesz, a z przyjemnością będziesz wydłużać czas i dołączać inne formy ruchu i to się stanie naturalnie.

Na pierwszym etapie zrób wszystko, żeby pamiętać i zrobić swoje 20 minut codziennie. Tylko i aż!

Czy jesteś gotowy, aby
zmienić swoje życie?
Wykonaj pierwszy krok

Poznaj

Najczęstsze pytania

przed pierwszą wizytą

jakie zadaje mi blisko 80% osób, zastanawiających się nad terapią
Darmowy ebook, w którym dowiesz się, na czym polega terapia indywidualna, dzięki czemu wizyta w gabinecie nie będzie dla Ciebie stresująca.
Podając swój adres email, będziesz otrzymywać moje najlepsze wskazówki dotyczące poprawy jakości swojego życia. Będę Cię również informować o najnowszych szkoleniach i warsztatach, jakie organizuje. Polityka prywatności.
Inspiracje i kadry zza kulis na moim @Instagramie

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

jakie jest twoje zdanie?
Podziel się tym w komentarzu